Mendengar Tapi TULI ! TIPS MINTA PENDAPAT ORANG.

14:46 Unknown 2 Comments

Dam dim dum....Dah 13 hari kita berpuasa, rasa macam semalam ja.. 
Satu puasa ((=
  
*Malam-malam tenang memang sesuai untuk kita rehat-rehat dan tenangkan diri..Tapi bila datang satu pekara yang tak senang..akan rosakan mood kita... Macam tadi..tedd rasa macam hangin siket dengan sorang "makluk Tuhan" tu... Perangai nya..aduhhh sungguh.."tak molek"...!!

Bukan tak molek apa...Cuma dia suka menyampuk bila orang beri pendapat! *YANG NI MEMANG PANTANG TEDD : kalau orang bertanya tedd untuk minta pendapat...tedd suka orang dengar dulu sebelum nak mencelah...Pada tedd orang yang menyampuk nie bersikap "biadap"...

Kepada si "Hamba Tuhan" Tu Sila BELAJAR Beberapa Pekara Ni :

Gunakan teliga anda sebaiknya 
(dengar dahulu apa orang nak cakap baru balas)

Jangan Mendengar tapi Kelihatan seakan Pekak
(belajar faham situasi baru beri pandangan)

Hentikan Dari Tunjuk Pandai
(Ya! setiap orang berhak beri pandangan, tapi anda kena belajar tentukan "timing" untuk bercakap...Jgn menunjukan diri, seolah-olah anda saja yang tahu dalam semua perkara)

Hormati Orang Yang Bercakap
(Dalam proses meminta dan memberi pandangan..kita kena belajar hormati hujah orang lain..Jangan MENYAMPUK...kerana itu adalah satu perkara yang BIADAP)

Orang Lagak Dibenci Umum
(hidup di dunia kita perlu tahu rendahkan diri...Tak perlu taggih pandangan  setinggi gunung tapi ilmu di dada bak balang yang kosong..*pssstt! org lain meluat tau tgok manusia lagak sombong nie)

Penghujah Yang Terbaik Adalah Si Pendengar Yang Baik
(bila kita faham apa hujah orang...kita akan berhujah dngan lebih bijak..sebab kita faham situasi. Jadi apa yang kita nak sampaikan KENA TEPAT pada isu yang dibincang)

MORAL OF THE STORY : LAIN KALI JANGAN TANYA ORANG, KALAU RASA DIRI TU MACAM BAGUS... SEBAB ANDA KAN BIJAK BESTARI..BIJAKSANA, BIJAKSINI *Tedd the sarcastic 

2 comments:

Anonymous said...

Nasihat yang Bagus dik ^_^

Anonymous said...

thankz 4 the advice.. <3 it