Rupa Orang Memang Menawan Tapi Diri Kitalah Yang Terbaik !!

20:39 Unknown 0 Comments


As Salam... Salam Hari MALAYSIA  Apa khabar ? Nama berita? Sihat? harap semua sihat la kan..  Dah berminggu tak update rasa lain lak..uhuhuhu
Untuk entry arini tedd nak share satu Citer yang mungkin...boleh memberikan korang inspirasi tetang erti diri.. Walaupun ini cerita kartun..tapi ada sesuatu yang dapat kita belajar... Mehh Layan dulu.. tak lama dalam 7 minit jerp.. #hot tips ! (guna video accelerator kalau ta'nak buffering lama )





Haaaa.... dah tengok?? dapat tak mesej yang hendak disampaikan?? Pada tedd citer Shin Chan nie walaupun berbentuk humour tapi terselit beberapa unsur pengajaran.

§      Pertama…Rupa paras bukanlah “Diameter” ukuran. Andai baik segala tutur dan akhlak..maka eloklah dia dipadang mata.


§      Kedua..Kadang-kadang rasa kesal menghasut diri menjadikan kita tidak menerima seadanya kita. Rasa rendah diri yang terlampau menjadikan kita murung, kecewa..namun harus disedari semua ini adalah salah satu tanda bahawa KITA TAK BERSYUKUR DENGAN PEMBERIAN TUHAN. Ingat tu! BETTER kita syukuri diri ini..masih ada mata telinga dan hidung yang sempurna.


§      Ketiga…Dalam dunia nie memang kita tidak dapat elak dari menerima cercaan mulut orang… Tapi kita harus percaya setiap kata jahat yang dilemparkan tidak akan menjadi kudis seandainya kita TEGUH DENGAN RASA SYUKUR. 


§      Keempat…Indah nya dunia setiap  yang  terjadi ada berpasang-pasang..begitu juga dengan rasa dan perasaan manusia..ada yang suka dan ada yang tidak suka dengan diri kita. Dalam situasi ini usahlah kita ambil hati..sudah lumrah nya sebegitu.. Tanam kan rasa sabar dan doakan mereka itu berubah.. InsyaAllah kita akan menjadi lebih kuat dan kalis dari kebencian orang.


§      Kelima…Tuhan menciptaan kan sesuatu kejadian manusia itu TIADA  SATU PUN sebagai sia-sia..setiap orang ada lebih dan kurang. Memang orang cantik dan lawa..tapi belum tentu kecantikan itu mampu menawan hati sekalian manusia. Setiap orang ada aura tersendiri yang membuatkan orang sekeliling sayang pada dirinya. Sebagai contoh sifat penyayang,gila-gila dan baik hati !

“RUPA PARAS HANYALAH HIASAN YANG SETIPIS KULIT,DIMANA HAYATNYA TIDAK BERKEKALAN, BILA IA TERCALAR MAKA HILANGLAH SERI KEANGGUNAN YANG DIAGUNGKAN “


0 comments: